Malamuterna

Alla inlägg den 14 januari 2010

Av FRIDA! - 14 januari 2010 16:04

Iluaq har lite taskig rytm på nätterna nu igen, så kl. 04 var vi ute och pinkade. Men sedan fick vi sova gott till halv åtta - åh detta ljuvliga liv jag nu startat där jag inte är på jobbet varje dag! Skidtur stog så klart på agendan, det var strålande sol och -5 grader, perfekt! Men dock lite vind så storsjön blev det inte. När vi skulle ge oss iväg kom mor och far och jag tänkte åka med dem men Atka laddade upp och blev halvgalen i meningen tokpeppad! Kände bara att jag inte hade ork till detta och att jag bara skulle bli irriterad och att det inte skulle bli någon bra tur om jag följde efter dom. Så VIS av tidigare turer (ibland lär man sig!) tog jag av åt andra hållet!

Susade iväg på sjön i lä för vinden och spanade in kadavret igen, älg visade det sig vara vid närmare koll. Pappa och Dudde kom farande och mötte oss och efter bara några få irriterade stavelser från mig kunde vi köra iväg tillsammans. Atka ville fram, men det fick han inte så klart, så bra är inte läget ännu mellan honom och Dudde. Jag ville att han skulle gå frammåt! Men så släppte det och vi tuffade på i fred och ro resten av turen. Vi spårade oss ut på mossen till skoterspåret och var ute en sväng och kollade om det fanns älg (nix) och vände sedan hemmåt.

En alldeles lagom tur och glada var vi också, jag och min goa Atka!   Satt på bron och drack fruktsoppa när vi kom hem tillsammans med Atka och Iluaq, som var nyvaken, mysigt. Har förstått att detta är polarhundsfolks viktigaste matintag efter turen...eller?  


Resten av dagen har förflutit i lugn...jobbat lite, läst en del bra bok...soffa är skönt! Atka och Iluaq var ute och skrotade och vad upptäcker jag när vi ska gå ut senare? Jo, dom har varit i åteln och hämtat sig en mumsig benbit! Luringar! Vi tog oss en liten prommenad i solnedgången över isen, härligt! Hade dock tur att dom ser rätt illa...det stog rådjur mitt på isen...hmmm... Så snart Iluaq inte ska ha tape på örat längre måste vi köra med mer koppel, snart är han ju i stickar-åldern! (han har redan lite lock för öronen...eller så är det tejpen!)


Nu bara mysa kväll...


  

Helt ok väder idag!

Atka VILL frammåt!

  

Mycket lite älg kvar i den här högen...sist var ryggraden kvar men nu har någon snott den också!

Pappa och Dudde susar frammåt!

      

Dudde: Det ÄR älg här inne, jag är SÄKER!!! 

  

Den berömda soppan...mmm...

    

Tejpad förhindarar inte tiggning i alla fall :)

 

Finaste Atka sitter som en hare...

Det luriga rådjuret som bara JAG såg...en lite prick...    

Tejpöra på span! 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards