Malamuterna

Alla inlägg under oktober 2010

Av FRIDA! - 28 oktober 2010 12:16

Alltså...det här med plarhundssjukan...jag börjar nu få grepp om vilken smittsam och galen sjukdom detta är!

Igår var det +4 grader ute, det hällregnade och det var lera och vatten precis överallt. DÅ beslutar jag mig för att det är dags att sticka ut med doggarna och köra en vända, helst långt! Jag menar, vem GÖR sånt...om inte en polarhundssjuk person??? Testade teorin på min kompis som tittade på mig och sa att jag var totalt GALEN   Tja..benägen att hålla med om man kollar in den helt hysteriska bilden jag tog på mig själv, hahahaha!!!

Fick till en bild på Iluaq i regnet också...


Tråkigt nog så upptäckte jag att Atka var halt så turen blev jättekort. Så nu blir det nya nojor över hur jag ska göra med min skrutthund, suck. Det är INTE kul. Nu har han ont i höger fram...och jag ska köpa ett täcke nu och så kanske testa på laser...Är så lycklig över att jag har Iluaq som är en glad och obekymrad liten typ när jag har den här surpellen...som dock är sur av förklarliga skäl. Men det hjälper liksom inte! SKIT med hund med artros!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  


Har tyvärr inga bilder efter lördagens dragträff då vi körde 1,6 km i hällande regn och skvättande lera. Underbart att så många kom och hängde på! med lite finväder blir det kanon att köra där igen! Antar att vi allihop gick under benämningen totalt tokiga den dagen   Iluaq var toppenduktig och drog matte så bra på trehjulingen hela vägen. Bara sista rakan var han trött, men så kom det en liten backe och han vart genast piggare! Atka tuffade på bra han också men drog så klart inte men sprang med iaf. Många nöjda vovvar efter den dagen helt klart!

Magnus körde Atka och hans kompis hemmifrån, Andreas, fick låna Zolo av Linda och var SÅ NÖJD efter dagen! Blivande malamuteägare helt klart   


Längtar efter snön och träningen vidare med Iluaq, han kommer bli en kanonbra kompis i spåret! Frågan är ju nu om jag måste köpa en vovve till...hmmm... Polarhundssjuk?...Jag?...Näää....  



Av FRIDA! - 17 oktober 2010 17:07

Ok, helt speedad av kännslan av att susa fram i full kareta efter båda doggarna!!!  

Fick bara för mig att IDAG skulle det testas, må det bära eller brista!

Fick ihop två MR-koppel och så höll jag ihop dom med ett enkelt band halvvägs ner på linan. Dom var lite stökiga först innan vi kom oss iväg men det tog en stund att få pysslat iordning allt så dom han lugna sig.

Iluaq gick något framför Atka vilket visade sig vara ett genidrag! Han kunde dra som en tok och  Atka kunde vila och springa med när han ville ta det lugnare. På så sätt kunde jag lätt justera farten så att Atka inte fick för tuff tur!


Iluaq hade superfocus, drog som en tok och hade velat srpinga fortare. Atka fokuserade mycket mer än vanligt, drog lagom efter sina förutsättningar och blev inte sur på Iluaq en enda gång!   KUL att äntligen ha fått testa och kul att trehjuling var så kanon att köra (tack Linda och Johan!) och kul att det bara liksom...FUNGERADE!!! TJOHOOO!!!


Enda smolket i bägaren är ju Atka och hans leder...men han får jobba på så länge det fungerar och han inte har ont.

Ovido - Quiz & Flashcards