Malamuterna

Direktlänk till inlägg 14 mars 2010

Polardistans 2010, en fantastisk vecka!

Av FRIDA! - 14 mars 2010 08:06

Så var man hemma igen efter en härlig, slitig, spännande och inspirerande vecka i Särna! Polardistans är ett mecka för att träffa härliga människor och få lära sig massor!

Kom upp på fredag kväll och hälsade på några som redan kommit. Lördagen gick åt till riggning av startområde, komma igång med bloggen, fixa kök och sekretariat och sedan träffa funktionärsgänget på eftermiddagen. Föga visste vi då vilken slitig vecka vi hade framför oss...

På söndagen öppnade sekretariat och veterinär- och utrustningskontroller startade. En trevlig veterinär från Enköping och två glada män från Italien var vårat veterinärteam för veckan och vilket team detta blev! Helt fantastiska människor som var så måna om alla hundarna och deras förare och gjorde mycket noggranna besiktningar samt räddade livet på en hund. Om jag kunde hade jag adopterat en av italienarna till att bli min veterinär, för dom var bara så BÄST! Dessa tre var veckans hjältar och som dom jobbade och vad dom åstadkom var fantastiskt! Applåderna på banketten talade sitt tydliga språk, dom ville aldrig ta slut!

Natt till måndag så låg jag på toa och kräktes...urk...min vana trogen tydligen, för nu är det snart mer regel än undantag att jag blir sjuk när jag åker till Särna! MORR! Total noja för om jag eventuellt smittat alla funktionärer och tävlande men det visade sig att bara två personer till insjuknade och det var två som jag träffade väldigt kort bara, skumt! Men efter ett dygns sömn och med ovärdelig hjälp från Christina, som köpte cola och bråbärssoppa samt tog hand om mina hundar, så var jag på benen igen på tisdagen.


Den arbetsdagen visade sig bli den längsta jag gjort tror jag...40h i sträck med 45 min sömn vid tretiden! Denna arbetstid gällde i princip för samtliga funktionärer och det var jobbigt. Anledningen att det belv så pressat var inte bara att vi var få funktionärer utan också att tävlingen gick så fort, avslutades en och en halv dag tidigare än normalt på grund av de stenhårda spåren och fina vädret! Jag och Christina hade tänkt jobba i skift men han inte med det då det hela tiden kom nya i mål som skulle hurras fram och fotas och sedan uppdateras på webben. Men vi lyckades bra med vår höga målsättning för veckan, en blogg som uppdateraes ofta och dygnet runt, även med bilder! Tack till Christina som slitit som en GNU under veckan!!! Väldigt tråkigt att det inte blev att köra PD för henne i år men jag är glad för det för vi hade kul! Men nästa år så...


Veckan rullade på och då alla förare var vi ganska gott mod och inte så utslitna fann massor med tid att fråga om saker och diskutera prylar och taktik, hundar och mat. På fredagen fick jag en chans att ta Atka på en liten skidtur runt milen, så skönt att få en paus från den hypersociala miljön. Hade på känn att något skulle hända och sa till Atka uppe i skogen att vad som än händer så har detta varit en fin tur! Kommer susande ner mot sjön och har en liten bit genom skogen kvar innan jag är nere...och då bryter jag min stav! Hoppla! Men det gick fint att ta sig hem sista biten ändå. Karina körde om med 4-spann så då kunde jag åka sista biten på isen!


Tja...en väldigt kort sammanfattning av en hektisk och härlig vecka där man fått träffa nya goa människor! Kan bara uppmana: kom som funktionär, det är hur bäst som helst! Bara att knata till chefen imorgon och lägga in semestern för nästa år! Bilder finns på PD hemsida www.polardistans.com och här kan ni läsa mycket mer info!


Idag blir det skidåkning på sjön och så ska jag nog testa Iluaq och Atka tillsammans några meter...Iluaq verkar inte halta nu, hoppas hoppas hoppas det är över nu!


Några PD bilder...

Veterinärbesiktning pågår...


Dom glada veterinärerna hjälper oss laga pasta första kvällen! Att vi sedan åt pasta ALLA dagar var inte lika imponerande på dem...hihi...

  

Mer kontroller...

   Ulla och Lennart myser med sina vovvar på morgonen... 


Förarmöte på söndagen...  

 
 
Malin o Alba

Malin o Alba

14 mars 2010 09:03

Stackare som blev sjuk!! Typiskt!! Skönt att du blev frisk och hoppas lillen håller sig bra nu åxå!!

http://malinalba.blogg.se

 
Christina

Christina

14 mars 2010 12:29

Imorgon börjar nedräkningen till nästa år! :-)

http://www.malamuteberger.se

 
ulrica ö

ulrica ö

14 mars 2010 19:57

de va kul o träffa er däruppe, även om ja kom när ruschen var över. så kan det gå ibland.

http://malamuter.blogspot.com

 
Linda S

Linda S

14 mars 2010 23:17

Ja, tur i oturen att Christina inte kunde köra. För dig och PD-bloggen som ni skött så bra, heja er!!

http://polarcollie.bloggagratis.se

 
Britt med Akke & Sinik

Britt med Akke & Sinik

15 mars 2010 09:07

Jag har läst PD-bloggen med nyfikna och intresserade ögon. Jättekul att ni höll den så uppdaterad. TACK för det.
Men att du blev sjuk igen däruppe? Otur, men tur att du kom på benen så snabbt.
Jajamen, det kliar i odlingsfingrarna. Tar gärna emot tips från andra odlare!

http://snow-face.com

 
Lia

Lia

15 mars 2010 16:08

Kul att få vara med att hjälpa till på Polardistans och se alla hundar och ekipage. Spännande. Så det blir din tur att delta nästa år då?? :)

http://www.polarexpressen.blogg.se

 
Veronica

Veronica

17 mars 2010 11:15

Låter som veckan var bra på alla sätt och vis! Skönt att I slutat halta! Ja så nästa år kör du? =)

http://tanaraqhuskies.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av FRIDA! - 12 augusti 2011 18:28

Nog för att jag har en liten gap och skrik AB till vovve (läs Iluaq) men det finns gränser! Nu låter det som om jag startar larmet i bilen och/eller misshandlar något stackars djur (inte hund alltså), varje gång som jag öppnar en dörr. Jag blir döv, ...

Av FRIDA! - 22 juni 2011 18:13

En i allmänhet ganska trist dag...och vecka egentligen. Atka är sjuk igen, har fått tillbaka urinvägsinfektionen men denna gången med äggvita i urinprovet och förstorad prostata. USH! Stackarn får nu äta antibiotika och dessutom blev han kastrerad ...

Av FRIDA! - 8 april 2011 15:59

Idag fick det blir personspår till båda vovvarna. Både korta och i ordentligt med vind så jag visste ju inte helt hur det skulle gå...länge sedan dom spårade också! Iluaq fick sitta och gapa vid trappan och jag gick iväg med Atka. Han var så supe...

Av FRIDA! - 16 februari 2011 19:39

Tycker ni det har helt dött av i min blogg? Det har det tyvärr...men har lite att skylla på... Har haft brist på egen dator men har nu införskaffat en! Har tillfälligt tre jobb och ett styrelseuppdrag...tar liiiite mer tid än innan! Har två w...

Av FRIDA! - 27 december 2010 15:26

Idag kastade vi oss ut i det vackra vädret på en något annorlunda tur, visade det sig! Magnus åkte först på skotern och jag efter med hundarna på släden och sist kom mamma och pappa med Dudde på skidor. Ute på mossen var det helt underbart vackert!...

Ovido - Quiz & Flashcards