Malamuterna

Direktlänk till inlägg 7 april 2010

Första fästningen, första tussilagon och första personspåret!

Av FRIDA! - 7 april 2010 19:43

Jag vet, det är astrist i bloggen nu för tiden, aldrig några bilder! Jag ska bättra mig, så snart jag har liiiite mer tid!

Första fästingen har upptäckts så nu börjar den säsongen och då är inte ens snön borta ännu!   MORRR! På sina platser ligger det fortfarande 15cm, helt otroligt! Men första tussilagon såg vi idag på vår lilla prommis! SOm en liten sol, mysigt! Isen är kolsvart, riktig pipis, men ännu har den inte gått upp. Grodorna sjunger för fullt, låter som ett helt gäng med mopeder...små mopeder!   Fattar inte att våren bara kom plötsligt och samtidigt allt ljus, det är ju helt fantatiskt! Har en underbar solnedgång som jag tittar på nu ut över sjön...stora fönster är grejen!


Tog doggarna med mig ut i kohagen och la första spåret för säsongen och Iluaqs första någonsin! Det fick bli med pannkaka i slutet och det var mycket uppskattat, även om Atka mest tycker att jobbet är det som är kul, när det gäller personspår. Iluaq fick titta på och se hur jag gick spåret och han var så duktig när jag visade på början, satte ner nosen och tuffade frammåt! Detta kommer bli en kanonbra spårhund!  Vinkel och bakom gran gick toppenbra, fick ju uppmuntra och visa vidare, men han förstog precis vad som skulle göras! Godingen!

Atka blev så klart tokladdad av att först se mig lägga två spår och sedan gå det ena med Iluaq när han satt fast brevid, han hojtade som när han skulle ut och dra! Tossing! Men han gick jättebra också, även om han var lite väl på g i början. Viltspårspremiär i helgen absolut! Måste ju börja träna för sista spårprovet nu!   Under tiden vi spårade hade vi lite musik i form av uppbragta yl, men bara små och få, så Iluaq skötte även det bra! Ser fram emot en frisk Iluaq så vi kan traska ut i skogen och jag kan lägga spåren och vi kan mysa och fika innan som ska gås...snart så...


Tog en vända med Atka också så han fick traska lite mer och lite mer träning blev det för honom också, så nu ligger dom i hallen och är så trötta och nöjda! Om bara Iluaq kunde bli BRA nu...suck...men det är så svårt att hålla honom i ro och så är jag säkert lite slarvig också. Dom är ju ute tillsammans och är nästan alltid lugna men visst finns hela tiden risken för att dom börjar busa...Han var lite bättre idag och med några dagar liggandes i bilen, när dom ska med mig, så kanske det börjar arta sig...hoppas!


Nä, får man vara asocial och bara dricka the och mysa nu?

 
 
Linda S

Linda S

7 april 2010 21:30

Jag blev också sugen på att spåra nu!! Eller, låta hundarna spåra förstås. ;o) Spårträff??

http://polarcollie.bloggagratis.se

 
Veronica

Veronica

7 april 2010 21:40

Roligt med spår, men här är det en bit bort innan vi kan börja med det. =) Kul att Iluaq verkar bli en bra spårhund!! Håller med om stora fönster, det hade vi hemma i Norge med utsikt över hav och fjäll. Tack för din fina kommentar men kan inte ta åt mig hela äran, sambon har nog tagit hälften av alla bilder. =) *kram*

http://tanaraqhuskies.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av FRIDA! - 12 augusti 2011 18:28

Nog för att jag har en liten gap och skrik AB till vovve (läs Iluaq) men det finns gränser! Nu låter det som om jag startar larmet i bilen och/eller misshandlar något stackars djur (inte hund alltså), varje gång som jag öppnar en dörr. Jag blir döv, ...

Av FRIDA! - 22 juni 2011 18:13

En i allmänhet ganska trist dag...och vecka egentligen. Atka är sjuk igen, har fått tillbaka urinvägsinfektionen men denna gången med äggvita i urinprovet och förstorad prostata. USH! Stackarn får nu äta antibiotika och dessutom blev han kastrerad ...

Av FRIDA! - 8 april 2011 15:59

Idag fick det blir personspår till båda vovvarna. Både korta och i ordentligt med vind så jag visste ju inte helt hur det skulle gå...länge sedan dom spårade också! Iluaq fick sitta och gapa vid trappan och jag gick iväg med Atka. Han var så supe...

Av FRIDA! - 16 februari 2011 19:39

Tycker ni det har helt dött av i min blogg? Det har det tyvärr...men har lite att skylla på... Har haft brist på egen dator men har nu införskaffat en! Har tillfälligt tre jobb och ett styrelseuppdrag...tar liiiite mer tid än innan! Har två w...

Av FRIDA! - 27 december 2010 15:26

Idag kastade vi oss ut i det vackra vädret på en något annorlunda tur, visade det sig! Magnus åkte först på skotern och jag efter med hundarna på släden och sist kom mamma och pappa med Dudde på skidor. Ute på mossen var det helt underbart vackert!...

Ovido - Quiz & Flashcards