Malamuterna

Direktlänk till inlägg 6 april 2010

Vedkapning, halt valp igen och gegga

Av FRIDA! - 6 april 2010 17:55

Igår stog vedkapning på schemat och idag har jag träningsvärk...i magen?!? Fort som tusan gick det och på en halv dag fixades det som i navliga fall tar pappa veckor, känns fint! Men stockar är tungt och det är kanske sådär att hålla på med träning av detta slaget när förkylningen härjar...men men, nu är det fixat!   


Iluaq var bra i benet i två dagar, bara stel men haltade inte alls och jag var så glad! Men så var han och Atka på bustur i skogen i ett o bevakat ögonblick när jag var på jobbet och så vart han halt igen. SUCK! Nu är han urdålig också, han stödjer inte på benet om han inte måste   Blir att ringa vet imorgon igen även om jag vet att vila är det enda, men med 6 månaders valp är det lättare sagt än gjort. Trist är också att man missar all gålös-träning, för koppel på är ett måste så han inte kutar runt som den glada lax han är!


Iluaq har också fått lämnamiginteensammenjagärenmalamute-symptom   Vilket betyder att han fattar när han ska bli ensammen hemma och stressar upp. Så nu testar jag ny metod, som kanske är fel egentligen men jag får testa och se. Han går inte i trappan ännu så jag går ner och slår på radon och sedan går jag ut den vägen. Då är han helt lugn när jag kommer tillbaka. Han tror nog inte att han är själv misstänker jag, och det är ju baksidan av det hela... Det är lättare att träna dem tillsammans än att ta ut en hund och mig och lämna en kvar inne, helt klart!

Morgonens ranson av saker som Iluaq stulit var ett styck lipsyl från sängbordet (väldigt kul att ta saker där tydligen) samt en apelsin från köksbordet (har aldrig tagit honom på bar gärning...ÄNNU!). En lite buse helt enkelt!


Atka har gått klart sin kur och mår så mycket bättre! Inga psykbryt på länge, kanske det är hans sätt att visa att nu matte, nu gör det ONT? Kan ju hoppas, det är i alla fall tydligt!


Lervällingen frodas utanför huset och har sitt säte även inomhus men då iform av grus...kan det inte bli torrt snart?  

 
 
ulrica ö

ulrica ö

6 april 2010 19:57

hoppas de blir bra med vapplis!! låter inte alls kul det där... Hoppas det inte är nåt allvarligt. KRAM

http://malamuter.blogspot.com

 
Jennie

Jennie

6 april 2010 22:02

haha malamuter är ena smarta typer ;) de vet exakt trots att ögonen kan spegla total oskyldighet .. hoppas det inte är något allvarligt med Iluak! utan att han snart springer på alla 4 ben :) kram

http://www.wintervargars.se

 
Linda S

Linda S

6 april 2010 23:50

Men nej, inte halt igen?! Lilla raringen....

http://polarcollie.bloggagratis.se

 
Veronica

Veronica

7 april 2010 11:39

Nej halt igen? Fasen så trist! Trodde vi var överens om friska hundar resten av året! =)) Hoppas verkligen att alla hältor försvinner från ditt hus och aldrig mer återvänder! *kramar*

http://tanaraqhuskies.bloggplatsen.se

 
Christina

Christina

7 april 2010 19:14

Stackars lilla Iluaq, hoppas han blir bra i ett nafs så han kan terrorisera brorsan lite. :-) Skönt att Atka mår bättre i alla fall.

http://malamuteberger.bloggagratis.se

 
Marit

Marit

19 april 2010 23:14

Läste om din haltande valp, har inte följt alla inlägg så jag kanske har missat veterinärens diagnos. Vet hur jobbigt det är att ha en valp som haltar så här kommer i allafall några förslag;

Om det är panosteit Iluaq lider av så kan det hjälpa om man ger ett foder för storväxta raser som är lite lägre i fett och protein. Genom att sakta ner tillväxten kan "växtvärken" försvinna.
Ett regelbundet tillskott av Vitamin E och C kan också hjälpa. Man bör även minska på konsumptionen av ben. Panosteit (pano) kan diagnostiseras genom att man röntgar rörbenen. Pano kan påverka flera ben samtidigt och även flytta sig från ett ben till ett annat. Förekommer oftast hos unga valpar i 5-7 mån ålder.

Om det inte är panosteit så kan det vara värt att röntga bogen för att se om hältan beror på osteochondros.

Jag hoppas det är en mjukdelsskada som läker med lite vila. Förhoppningsvis är Iluaq redan bra!:)

Kram

http://www.laplandmalamutes.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av FRIDA! - 12 augusti 2011 18:28

Nog för att jag har en liten gap och skrik AB till vovve (läs Iluaq) men det finns gränser! Nu låter det som om jag startar larmet i bilen och/eller misshandlar något stackars djur (inte hund alltså), varje gång som jag öppnar en dörr. Jag blir döv, ...

Av FRIDA! - 22 juni 2011 18:13

En i allmänhet ganska trist dag...och vecka egentligen. Atka är sjuk igen, har fått tillbaka urinvägsinfektionen men denna gången med äggvita i urinprovet och förstorad prostata. USH! Stackarn får nu äta antibiotika och dessutom blev han kastrerad ...

Av FRIDA! - 8 april 2011 15:59

Idag fick det blir personspår till båda vovvarna. Både korta och i ordentligt med vind så jag visste ju inte helt hur det skulle gå...länge sedan dom spårade också! Iluaq fick sitta och gapa vid trappan och jag gick iväg med Atka. Han var så supe...

Av FRIDA! - 16 februari 2011 19:39

Tycker ni det har helt dött av i min blogg? Det har det tyvärr...men har lite att skylla på... Har haft brist på egen dator men har nu införskaffat en! Har tillfälligt tre jobb och ett styrelseuppdrag...tar liiiite mer tid än innan! Har två w...

Av FRIDA! - 27 december 2010 15:26

Idag kastade vi oss ut i det vackra vädret på en något annorlunda tur, visade det sig! Magnus åkte först på skotern och jag efter med hundarna på släden och sist kom mamma och pappa med Dudde på skidor. Ute på mossen var det helt underbart vackert!...

Ovido - Quiz & Flashcards