Malamuterna

Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Totalt insnöad, rapport från malamuteveckan och snuva...

Av FRIDA! - 20 februari 2010 09:18

Jaha, här sitter jag, helt insnöad! Det är surrealistiskt mycket snö! Jag älskar vintern...men...nu...räcker det snart med snö! Kan inte vara långt från metern nu, det är i alla fall helt omöjligt att ta sig fram! Lite bilder från morgonens rastning med vovvarna...jag gick inte långt!

Översnöade bikupor...  


Växthuset...känns som om odlingssäsongen är långt borta på något vis...

    



Var på Malamuteveckan i Särna för första gången i år och hade stora planer på att köra 2*3 mil. Dock vaknade jag på söndag morgon och var förkyld och är det FORTFARANDE! MORRR!!! Kanske jag misskötte min förkylning något...bara lite...flera gånger...men man kan ju inte vara i Särna en hel vecka och inte åka skidor alls, eller hur?


Det blev i alla fall en tur på milen och två svängar nere på sjön under veckan, alltid något. På söndagen stod jag plötsligt med väst på mig och var funktionär på polarhundsmästerskapen, hur gick detta till? Men skulle jag ändå stå där kunde jag ju göra lite nytta...vilket inte var så mycket. Hjälpte ett storspann med malamuter till start, alltid lika kul, mycket power!


Malamuteveckan var trevlig, massor med mysiga människor som orkade med tjogvis med frågor! Tack för att ni är så tålmodiga!!! Iluaq hade 4 syskon med på plats så en hel del valpbusande blev det, jättekul! Men att brorsan väger 17 kg och Iluaq 27kg...det var...intressant, hihihi! Iluaq var störst...och försiktigast och fick totaldäng av syrran! Brorsan Harry med Sofia i andra änden och vi for ut på isen och körde premiär med skidor med valpar i sele och lina. Dom var kanonduktiga, även om dom ville busa mest! Men dom gick frammåt också och jag är säker på att jag kommer få en stark vovve, hade fullt sjå med att hålla farten så att Iluaq inte skulle dra mig!


Kul var också att Iluaq och Atka trivdes så fint i bilen bakom grindarna. Trots att det stod ett 4-spann brevid bakluckan (för vägning av släde) så sa varken mina eller deras vovvar något. SKÖNT! Annars var det litet slitigt för hanhundarna, vi hade löptikar på plats  


Detta får räcka så länge från malamuteveckan, det kommer droppande anekdoter så småningom...men lite bilder kan jag fixa! 


  


Ulricas fina stuga där hon bodde under veckan!


Ulrica fixar lite under turen där jag fick åka med i släden efter 5-spannet, kul upplevelse!


Jag fick låna en lätt släde och tog en kort tur i solen under veckan...

Valpar av alla slag, två som fyrbenta! 

 

Wolf och Karina. Wolf var lite muttrig på Iluaq så han fick sitta i knät istället! 


Iluaqs första skidtur!  


Buspojkarna! Lite dra, mycket busa så klart!  

    

Tracy, Iluaqs mamma! 

  

Kölddimma över isen...

 
 
Veronica

Veronica

20 februari 2010 10:35

Vilka underbara bilder!!! Iluaq är stooooor!! Trist att du blev sjuk och inte kunde köra det du tänkt, men det var säkert en mening med det oxå! =)

http://tanaraqhuskies.bloggplatsen.se

 
Christina

Christina

20 februari 2010 18:53

Vilka härliga bilder från Särna. Bara två veckor kvar till du är där uppe igen. :-)

Fin toppbild också!

http://www.malamuteberger.se

 
Linda S

Linda S

20 februari 2010 20:45

Men titta, Ellinor, så stor hon har blivit!! *suck* Är det hennes pappas släde du lånat?

Härliga bilder, låter verkligen som om ni hade det toppen, trots förkylning.

http://polarcollie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

FRIDA!

20 februari 2010 20:55

Jajamen, snälla Thomas lånade ut till mig :)

 
ulrica ö

ulrica ö

21 februari 2010 19:17

kul att läsa om din malamutevecka, alla hade vi ju olika såna :) o se sig själv på bild är inte heller till vanligheterna :)

http://malamuter.blogspot.com

 
Ingen bild

Britt med Akke & Sinik

23 februari 2010 13:22

Härliga bilder! Valparna är så söööta, mamma Tracy också! Svart-vita malamuter är mina favoriter...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av FRIDA! - 12 augusti 2011 18:28

Nog för att jag har en liten gap och skrik AB till vovve (läs Iluaq) men det finns gränser! Nu låter det som om jag startar larmet i bilen och/eller misshandlar något stackars djur (inte hund alltså), varje gång som jag öppnar en dörr. Jag blir döv, ...

Av FRIDA! - 22 juni 2011 18:13

En i allmänhet ganska trist dag...och vecka egentligen. Atka är sjuk igen, har fått tillbaka urinvägsinfektionen men denna gången med äggvita i urinprovet och förstorad prostata. USH! Stackarn får nu äta antibiotika och dessutom blev han kastrerad ...

Av FRIDA! - 8 april 2011 15:59

Idag fick det blir personspår till båda vovvarna. Både korta och i ordentligt med vind så jag visste ju inte helt hur det skulle gå...länge sedan dom spårade också! Iluaq fick sitta och gapa vid trappan och jag gick iväg med Atka. Han var så supe...

Av FRIDA! - 16 februari 2011 19:39

Tycker ni det har helt dött av i min blogg? Det har det tyvärr...men har lite att skylla på... Har haft brist på egen dator men har nu införskaffat en! Har tillfälligt tre jobb och ett styrelseuppdrag...tar liiiite mer tid än innan! Har två w...

Av FRIDA! - 27 december 2010 15:26

Idag kastade vi oss ut i det vackra vädret på en något annorlunda tur, visade det sig! Magnus åkte först på skotern och jag efter med hundarna på släden och sist kom mamma och pappa med Dudde på skidor. Ute på mossen var det helt underbart vackert!...

Ovido - Quiz & Flashcards