Malamuterna

Alla inlägg den 4 februari 2010

Av FRIDA! - 4 februari 2010 07:58

På tisdagen kastade jag mig iväg på skidor med Atka efter jobbet. Pappa hade försökt köra upp spår på sjön men den var under snön täck med 15 cm vatten! Vart kommer allt detta vatten plötsligt ifrån?! Mutter mutter...

På mossen gick det i alla fall fint och jag och Atka kan ut till Orrhuset och tillbaka innan det började snöa alltför mycket och bli alltför mörkt. Trode den turen var på kanske 3 km men upptäckte väl hemma att det var närmare 6km! Känndes fint!   

Under natten kom massor med snö och körningen ned för den egna vägen var...intressant...15 cm nysnö och bara ett par grader kallt gjorde att 30km/h var ett måste! LIlla forden fick ploga sig fram men ner kom vi utan incidenter och vidare till jobbet var rena barnleken i jämförelse! Dock tog det 2h...zzz...


Igår kväll blev det prommenad med båda vovvarna nedför vägen. (enda gångbara stället just ju, det är ju asmycket snö!!!) Iluaq går fint i koppel tills man vänder hemmåt...fast då har han haft sådan focus på mig och varit "vuxen" att han är mentalt helt slut. Atka död på hemvägen ner i snön och vägrade gå upp från vad det nu var som luktade mums. Iluaq låg också i hålet och jag SLET upp dom därifrån. Atka blev putt (kanske inte så konstigt) och tog ut detta på Iluaq, ett himla liv blev det! Förbannade hund! Han var på honom två gånger men sedan var allt lugnt och fint...

Antagligen hände något som jag missade och Atka tyckte det var bäst att trycka till Iluaq. Dock så himla svårt att veta hur man ska reagera i det läget! Ska man bara låta det vara? Ta isär dom bara? Gräla på Atka? Jag tyckte ju inte att Iluaq gjorde något alls! Atka är helt i sin egna värld just nu, han gr och trånar efter Fröja som åkte i söndags och som hade börjat löpa...Han är grinig och ettrig och sur...Iluaq fattar nada! Det är i alla fall vad jag tror, för han verkar inte ha ont, men så klart blir matte nojig till tusen!


Idag ska det packas allt inför resan på lördag till Särna och malamuteveckan! Pappa är urförkyld så jag går mest runt och hoppas att dom baciellerna inte ska få fäste! Imorgon är det en sväng till stan för klippning (typ 4 mån sedan sist,,,,) och inköp av några prylar som behövs inför resan. Lite fika med mamma på cafe ska det nog också bli!   


Nu lite bilder...

Finns det mer godis???

  

Plutten har växt :)

             

Ser extra ombonat ut i kojan nu med all snö! 

Morgonaktivering: kattknaprisar i snön, leta på grabbar! 

    

Först egen prommis med Iluaq...man kan säga att han har koll på korvfickan :)

    

Detta är min cykelväg...svårt att tro nu!

Höga snökanter...


  

Dom jättefina grindarna pappa fixat till min bil! Fungerar kanon! Atka fick lite mindre utrymme men verkar inte bry sig och Iluaq kan numera vända sig om! Nu kan vi fara vart som helst, vi är redo :)

Ovido - Quiz & Flashcards