Malamuterna

Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av FRIDA! - 6 augusti 2010 18:43

Har varit iväg och traskat på Hyssnaleden under två dagar!

Fick lite blodad tand sedan Ekledenturen så jag beslutade mig för att sticka ut på egen hand och testa lite. Ankom gamla kyrkan i Hyssna efter lite irritation på bensinmacken (NÄR ska man börja ta kort överallt??? SUCK!). Hade inledningsvis en del diskussioner med doggarna, var av den ene (Atka så klart) skulle gruffa med en golden (som gruffade hejdlöst, då det var inte så konstigt men inte ok för det!). Därefter var det bostadsområden med låga staket och hysteriska dommermannar...som tack och lov inte hoppade över! Lite fina vyer...


Sedan var det hästar...och fler hästar och så tillslut en häst som longerades precis brevid vägen. Atka gick helt i spinn, men hon var så snäll hon som var ute med hästen att hon saktade ner honom i skritt så vi kunde passera förbi utan att skrämma slag på hästen alltför mycket.


Sedan bar det uppför...och uppför...och PUST vad uppför och halt det blev. Men fint i bokskogen. Tog en liten paus och tittade på utsikten.

Traskade vidare och tog paus under en bok när det började regna. Det första regn och åskvädret passerade utan närmare nederbörd och vi kom till badplatsen och lunchade. Träffade Hanna som sedan gick med mig till min lägerplats, jättemysigt! Iluaq badade sisådär en 10 ggr under turen...så klart!

Lunchpaus vid stranden...

Sista stigningen upp till Hökås var JOBBIG!!! Vi pausade först vid stranden av Stora Hålsjön och skulle fika men så blåste det upp och det var gore tex på bums och när vi fått på oss det så kom regnet. BUSVÄDER! (Därav inga fina utsiktsbilder!) Åskan närmade sig och jag slet på uppför backarna, slirigt och massor av regn och tungt men upp kom vi! Sedan var det en lugnare trask tills jag sa hej då till Hanna som gick hem, hon bor precis i närheten (mitt rescueteam om nöden skulle inträffa!). Jag traskade upp till toppen och kröp in i vindskyddet och satt som bäst och ordnade till saker och ting när åskan kom rätt ovanför. Det small rejält när det slog ner i vindkraftverket precis brevid! Men snart drog det förbi och jag kunde laga min tortellini och bara bo in mig och vovvarna för natten. Atka och luaq somnade som stockar kl 19 och då hade vi ju traskat sedan kl 11!


Upp i ottan, hämta vatten och rasta och sedan sova mer. Kl 09 kom vi oss iväg och vädret såg bra ut. Tyvärr kom sedan regnet och min mor och far som skulle möta mig och ha en fin tur fick mest bara massa vatten på sig, himla synd! Vi hade tänkt mysa och fika och ha det bra men det hällde ner. Men en liten kort chockladstund hann vi mellan skrurarna trots allt. 3,5 timmar tog dagens tur tillbaka till bilen.


Jag är supernöjda med turen! Lärde mig dock ett par saker:

Köp ny ryggsäck!

Skavsårsplåster ska inte användas i förebyggande syfte, det blir skavis då!

Äta tillräckligt är svårt!


Undrar vart jag ska gå nästa gång...hmmm...*surfar iväg på intressanta sidor*...

Himla bra med skyddsvägg, hundarna stannade inne och det regnade och blåste inte in!

Mycket trött Iluaq har parkerat på liggunderlaget, så klart!

Solen går ner...

Vila på frukosten måste en trött vovve göra!

Finvädret innan regnet...Morgon vid Kattsjön.

Skapa flashcards