Malamuterna

Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Första meriteringen, polardistansmöte...trött men glad!

Av FRIDA! - 31 januari 2010 17:57

Igår var en "kryss-i-taket-dag", jag tävlade för första gången i mitt liv! Jag och Atka försökte oss på att köra Polarhundstest A, dvs. en mil på en timma med en pulka på 35 kg! Det gick STRÅLANDE, Atka var så jätteduktig och jag är jätteimpad över hans insats och faktskt över min egen också, jag orkade runt, jag orkade kämpa och jag var inte helt död när jag kom i mål!   Dock missade vi meriteringen med 2 min och 52 sekunder, men det tar vi igen till nästa gång!

Så här gick det till...

Osmart som jag var gav jag Atka ben på kvällen innan...vilket resulterade i stoooort bajsbehov...kl.21...kl.00...kl.02...kl.04...k.l05,

då steg vi upp och kl. 09 på plats och ca 75 meter efter start...tror jag ska lära mig något av detta   

Vi var tidiga på plats, jag och Christina, som belslutat att mötas upp en bit utanför Uddevalla. I lugn och ro kudne vi fixa med skacklar och tyngder och äta lite och rasta vovvar, Iluaq var ju också med och ville ut och kolla läget!

kl, 10 var det förarmöte, banan verkade helt begriplig och den skulle vara lätt att följa vilket den också var! Skönt! kl. 11:02 skulle vi starta efter Åsa. Samlade ihop mig och fick god hjälp av en snäll kille som höll Atka medan Åsa susade iväg (Atka skrek som vanligt...)

Nedräkning och iväg...eller två steg fram och så sniffa på kissfläck! Hundskrälle!!! Men så kom vi oss iväg och inte vurpade jag i den läskiga branta backen med den snäva kurvan med efterföljande dike...men Atka tyckte det var dags för bajsstopp...hmmm... Sedan trasslade jag in tolklinan i skidan och fick stanna, men vurpade inte! Sedan började vi få flyt och Atka upptäckte att Åsa faktiskt syntes där längre bort!


I första backen kom Christina och Inukshuk ikapp oss, helt väntat då dom har världen speed och Christina kan skata, detta är något helt okännt för mig än så länge! Om kom hon...och så fastnade jag i snön med skida och vurpade! Två avklarade!

I nästa lååånga backa kom Jocke ikapp, han tuffade förbi och ungefär då började Atka fatta att man nog ska traska på i uppförsbackarna! Han trode hela tiden att det var jag som vurpat och det var bästa att stanna...snäll hund...klantig matte?  

Banan var upp och ner och snirklig och jag som så lätt hisnar hade styvt jobb att hålla mig på benen! Det var också otroligt vackert, speciellt med den fina solen! (-15grader ca. ) När vi kom till en liten lada visste jag att nu är det inte alltför långt kvar...och åkte nerför backen och fick kasta mig! Det gick alldeles för fort och jag han inte fram för att bromsa med pulkan! HJÄÄÄÄÄLP! VURP! ...tredje gången...Ibland är det fin att ingen ser en!

Sedan kom Björn och körde om och vi kom ut på åkrarna. Atka tramsade lite då han skulle pinka vid en minigran under en bom, men vi kom vidare. Närmade oss mål hörde jag på hundar och folk som tjoade...och kom ner mot den korsning där avgående och ankommande spann möttes. Då gör jag praktvurpan ALLAN! Inte nog med det, en fotograf sitter och lurar PRECIS där! Så, frågan är ju endast denna: fick hon en bild?   

Det kom ett spann körandes som jag fick vänta på och sedan fortsatte vi in på den seeeegaste biten. Trode hela tiden vi var på väg mot mål men spåret ledde längre och längre bort. Atka tyckte det var helt fel, han skulle ju tillbaka! Så lite såsande och lite bökande kom han igång igen. Var flera hundar som tyckte denna bit var jobbig och vi förare också. Men det ska inte vara för lätt!  

Så susade vi sista biten i MÅÅÅÅÅL!!! Som sagt 2 min  och 52 sekunder för sakta gick det men jag är SÅ STOLT över Atka! Detta var andra gången han gick men pulka med tyngd och det gjorde han med bravur! Lite mer träning på backar (för oss båda, men för mig nedför...) så kommer det gå kanon!

Mycket trevligt pratade efter och mysande med vovvar och diplomutdelning! Alla andra klarade sina meriteringar så STORA GRATTIS till er!!! Mycket trivsamt alltihop!


For hemmåt och lagade pizza och hade trevlig kväll med Linda som också dök upp. Toktrötta stupade vi i säng kl tolv!

Upp igen halv åtta och så invänta Ulla och Anders som är tävlingsledningen för Polardistans! Det var dags för genomgång av hela tävlingsförloppet! Vi satt i 6 timmar och jobbade som tokar och nu har vi jättebra koll på hur hela veckan ska gå till! Trevlig och produktivt och dessutom är det ju snart dags! KUL!


Atka och Iluaq är helt slut, dom har haft dambesök över natten och nu tror jag dom kommer sova så gott! Detta ska också matte göra...är sååååå trött!!!

MEN GLAD! Tack till er alla som peppat och svarat på alla tuuusen frågor inför meriteringen och tack Jennie som hjälpte mig med alla papper! Ni är så snäll! (...och ja....det kommer fler frågor, var så säker...!!!)


Någon liten bild...ska ragga tag på fler om någon tagit!?!

  

Skacklarna redo...dom fungerade men behöver viss justering ännu...

  

Startområdet och längre bort mål Står som nr 2 i ordningen...

  

  

Strax innan start...pratade lite väl noga med Christinas bil och fick en fläskläpp! Inte alla spottar blod 5 min INNAN tävlingen...

  

Nöjda vovvar på rad tuggar märgben på kvällen! Buniq, Iluaq och Atka


 
 
Linda S

Linda S

31 januari 2010 19:08

Härligt att du är igång "på riktigt" och att du tyckte att det var roligt!! Vi är stolta över dig och Atka! ;o)

http://polarcollie.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

31 januari 2010 19:43

Hmm, måste börja med att korrigera din text för det var ju 35 kg som Atka drog och inte 3..... och ni missade ju bara meriteringen med 2 minuter och inte 2 mil... ;-)

Tack för en väldigt trevlig helg - och nästa gång när du inte ramlar/slänger dig så fixar ni testet galant!!

http://www.malamuteberger.se

 
Ingen bild

FRIDA!

31 januari 2010 19:50

Tack tjejen! Åtgärdat! Lite lätt trött ikväll kanske...? :) Tack för trevligt sällskap!

 
Ingen bild

Britt med Akke & Sinik

1 februari 2010 10:55

Jag har några bilder i min kamera, har inte tömt den ännu men du får dem om någon dag. Med din kamera tog jag några och ett par av dem kan behöva förklaras: de bilderna där man ser två prickar = förare o hund. Där trodde jag att jag fotade dig och Christina men vem vet...? Tycker du och Atka gjorde att bra jobb! Men strunta i kvällsbenet nästa gång det drar ihop sig :-).

 
Ingen bild

Malin o Alba

1 februari 2010 20:54

ÅÅÅhh vad roligt ni haft... låter urkul!!!

 
Jennie

Jennie

4 februari 2010 07:03

huvudsaken är att man har roligt ;) Du och Atka var ju superduktiga !!! ses snart :)

http://www.wintervargars.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av FRIDA! - 12 augusti 2011 18:28

Nog för att jag har en liten gap och skrik AB till vovve (läs Iluaq) men det finns gränser! Nu låter det som om jag startar larmet i bilen och/eller misshandlar något stackars djur (inte hund alltså), varje gång som jag öppnar en dörr. Jag blir döv, ...

Av FRIDA! - 22 juni 2011 18:13

En i allmänhet ganska trist dag...och vecka egentligen. Atka är sjuk igen, har fått tillbaka urinvägsinfektionen men denna gången med äggvita i urinprovet och förstorad prostata. USH! Stackarn får nu äta antibiotika och dessutom blev han kastrerad ...

Av FRIDA! - 8 april 2011 15:59

Idag fick det blir personspår till båda vovvarna. Både korta och i ordentligt med vind så jag visste ju inte helt hur det skulle gå...länge sedan dom spårade också! Iluaq fick sitta och gapa vid trappan och jag gick iväg med Atka. Han var så supe...

Av FRIDA! - 16 februari 2011 19:39

Tycker ni det har helt dött av i min blogg? Det har det tyvärr...men har lite att skylla på... Har haft brist på egen dator men har nu införskaffat en! Har tillfälligt tre jobb och ett styrelseuppdrag...tar liiiite mer tid än innan! Har två w...

Av FRIDA! - 27 december 2010 15:26

Idag kastade vi oss ut i det vackra vädret på en något annorlunda tur, visade det sig! Magnus åkte först på skotern och jag efter med hundarna på släden och sist kom mamma och pappa med Dudde på skidor. Ute på mossen var det helt underbart vackert!...

Skapa flashcards