Malamuterna

Alla inlägg den 29 januari 2010

Av FRIDA! - 29 januari 2010 08:05

Susade hem från jobbet och kastade på mig skidkläder och började montera skcaklarna på pulkan och matade vovvarna med lite lätt mat så dom skulle stå sig en lite stund till. Stog just i valet och kvalen över om jag skulle köra med eller utan tyng när Jennie dök upp. Iluaq, Rimma, Embla och Atka rusade runt som små tokar = uppvärmning   Atka tyckte det var lite jobbigt med två ivriga valpar som slickade i var sin mungipa ibland, helt förståeligt! Riggade och startade från gården med lite hjälp från pappa som ledde oss på rätt väg först. Körde iväg på isen och Jennie kom ikapp efter en kilometer ungefär. En hel del trixande när hennes trespann skulle om, det var mycket snö och tung sådan, så benen fastnade liksom när skidorna hamnade under all snön. Men om kom dom och vi susade vidare, mer omkörningsträning ska det bli, men helt i ljus så man ser vad hundarna tänker!

Plötsligt var det vatten i spåret, uuuuurk och trots att det var så varmt, bara -4, så frös det under mina skidor, inte bästa glidet vill jag lova! Atka tuffade på i bra fart och i trav den här gången, toppenkillen!!!

Vi hade bestämt oss för att inte köra den långa vändan som pappa kört upp ute på mossen, det hade blivit två mil eller så...inte i mörker och inte i nytt spår! Men den väg vi hade tänkt oss, där fanns inget spår! Så det blev bra träning för hundarna, både ospårat och tungt! Jag fick ta av mig skidorna, det gick inte att åka för snön var för djup och tung, Jennie åkte av släden för att det var så mycket snö! (vi pratar kanske 2dm nysnö eller så...men iaf!) Där spåret fick upp på mossen fick Jennies hundar stora självan...undrar vad det var för djur där inne???!!!  

När jag kom tillbaka hem blev det ett liv på Atka när han såg att Atlaz satt på gården. Jag sa till honom men han gjorde ryck frammåt, inte egentligen utfall men han ville fram och kolla läget och var rätt osäker. Tillslut blev jag så ARG på hans idiotiska beteende så han fick sig en rejäl utskällning! Förbannade hund! Han fattade att detta var fel, det är inte ofta han fäller svansen inte, men nu blev han ganska så tillplattas. Lite skäll fick han i hallen inne sedan också, lite dumt kanske, men adrenalinet gjorde sitt. Mn efter lite korv var vi vänner igen   Så turen var toppen, hemkomsten dålig men i det stora hela en bra vända! Tyngre än vi hade tänkt så tur att vi inte körde med tyngd!!!

Jennie hjälpte mig med pappersifyllande inför tävlingen på lördag och Embla och Rimma var i himmelriket då de låg och mumsade varsitt tuggben som de hittat i Atkas och Iluaqs låda   

Trötta och nöjda vovvar den kvällen!


Idag ska det vägas utrustning, packas och planeras mat inför tävlingen samt studera vägbeskrivning! Är BÄST på att köra fel så det gäller att starta tidigt! Förarmöte kl 10 och start kl 11...SPÄNNANDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards