Malamuterna

Alla inlägg den 22 januari 2010

Av FRIDA! - 22 januari 2010 19:18

När det ljusnade dök Jennie upp med släden på taket och bilen full med vovvar (fem närmare bestämt!) Vi roddade iordning oss och startade nere på sjön, Jenni 09:02, jag några minuter senare. Lite svårt att få på skidorna med en skrikande och hoppande Atka framför pulkan   Vore kul att få det på kort någon gång...

Vi susade hela sjän runt, in på lillsjön, ut på stora landmossen och så hem igen, ca 14 km. Vi fick ta några stopp för att fixa med skacklarna, detta jättebekymmer jag inte ännu fått HELT bra, men snart så! Jennie hade älgkadaverstopp och jag lika så...inte så oväntat för mig men jag hade glömt varna Jennie, hoppsan!   

Atka gick på bra och var tålmodig trots mekande med skacklar och att dessa hoppade upp och ner på hans bogar i början. På mossen gick det ju så klart saktare, där gick hundarna igenom en del i det nya spåret. Vi kom tillbaka hem efter 1 timma och 15 min så ganska så bra fart i alla fall. Men om vi klarar meriteringen...det är tvekis. Atka passade nästan hela vägen idag, varför vet jag inte riktigt...Vilodag imorgon och på söndag kör vi testtur med tyngd och sedan är det vila från pulkan resten av veckan så det känns kul på lördag! Lite linkörning blir det istället.

Efter turen satt vi inne och drack den sedvanliga fruktsoppan, MUMS! Rimma och Iluaq hade kutat runt som tokar och fortsatte inne, även om Iluaq började bli mycket trött. Rimma hade svårt att bli klok på Fersken, denna mystiska kattvarelse som när man sniffade på henne SLICKAR henne på NOSEN!!! Vi skrattade gott åt dom knasiga animalerna!  

Efter Jenni åkt for jag till Kristina och fikade och tog en liten prommenad längs vägen där det både var folk och bilar, mycket nyttigt för Iluaq! Atka var en skräphund för han låg på i kopplet, grrrrr! Iluaq mådde illa men kräktes inte i bilen, hurra!!!

Kvällen har nu rundats av med paltmiddag hos pappa, helt ljuvligt! Så nu återstår soffa och film men två bentuggande vovvar brevid mig och två missar på ryggstödet...lite thé och lite chocklad blir det nog också...sedan...mmm...soooova i nybäddad säng!

Vart tog skojiga Rimma vägen?        Rimma är LITE smidigare än Iluaq :)  Första gången i egen lina med egen (Atkas ärvda) sele!       

Den obligatoriska rumpbilden med närbild på som besvärliga skacklarna!

  

...och en rumpbild til...på väg utöver mossen...Fint är det!

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards